Hoera voor de ‘échte’ leraar

Welke leraar verandert een leven? Mama Lies schreef een prachtige tekst op haar blog. Ga lezen, schoon! Maar wie veranderde mijn leven? Wie drong tot mij door? Wie gaf mij het gevoel dat ik iets kon betekenen voor iemand anders? Wie maakte van mij een betere mens én een leraar die ik – toen ik het als puber thuis heel moeilijk had- zelf te weinig had gekend?

Na het 6de jaar menswetenschappen had ik geen benul van welke richting ik verder wilde uitgaan. Ik was creatief. Ik dacht toen nog dat ik kon tekenen. En mijn beste jeugdvriendin Laurence ging ook binnenhuisinrichting volgen aan het KASK in Gent. Huizen inrichten, dat zou mijn toekomst worden.

Na welgeteld 1 les atelier ben ik naar de balie van de hogeschool gestapt. “Ik wil mij graag uitschrijven”. Waarop de mevrouw: “Maar meisje, ik heb daar de documenten nog niet voor klaargelegd en ik weet niet of ik jouw inschrijvingsgeld terug zal kunnen geven.” Een telefoontje naar huis met een furieuze vader aan de andere kant van de lijn. Een maand ben ik toen thuis gebleven. Huilend en twijfelend. Niet wetend wat ik moest gaan doen.

In de eerste graad aso verliep alles goed. Ik behaalde ‘mooie’ resultaten. Ik was zelfs eens de eerste van de klas voor wiskunde (!). Ik werkte me niet te pletter, maar ik studeerde wel voor de proefwerken. Vanaf het 3de middelbaar kwam ik daar niet meer mee weg. Ik sloeg amper nog een boek open en vond school saai. Na het 4de jaar kreeg ik een b-attest op mijn bord. Voor alle aso-richtingen geclausuleerd, behalve voor menswetenschappen. Want die richting bood mijn school niet aan. Dus ik met de trein naar Menen om menswetenschappen te volgen in het Sint-Aloysiuscollege.

Dat werd mijn school van de tweede kans. In onze klas zaten een aantal leerlingen met ‘mijn profiel’. Creatief, dromers en dikwijls ook geëngageerd. Meneer Valcke in het 5de was de leraar die mij wakker schudde. In plaats van een attest met wat ik allemaal niet kon, gaf hij me een rapport waarop stond waar ik wel goed in was. Ik kon goede zinnen schrijven. Misschien moest ik iets doen met dat talent. En hij had gelijk, maar ik heb niet geluisterd. Want ik dacht dat echt dat ik beter kon tekenen dan schrijven.

Een bierviltje heeft me uiteindelijk in de lerarenopleiding gebracht. In een dorpscafé had ik samen met mijn kotgenoot 4 studierichtingen opgeschreven. Een lotje trek later schreef ik me in aan de Arteveldehogeschool voor een bachelor secundair onderwijs Nederlands, geschiedenis en godsdienst. Zonder onderwijsinteresse, zonder missie. Op goed geluk.

En daar kwam ik ze tegen. De leraar die mij richting gaf. Die mij inspireerde. Die de leraar in mij aanwakkerde. Zij was zo echt. Zo authentiek. Een godsdienstleraar vervult een gsm-functie: je bent getuige, moderator en specialist. Uit een les godsdienst van docent Lies Boucquet kwam ik bevlogen buiten. Ik haal mij haarscherp anekdotes van haar voor de geest. Hoe ze vertelde wat geloven voor haar betekende. Welke invulling geloof kreeg toen ze haar dochtertje zag vechten in een couveuse. Ik heb daar als mens zoveel aan gehad. Aan haar getuige zijn. En geleerd hoe ik een getuige kon zijn voor mijn leerlingen. Bedankt voor dat inzicht.

Help je mee een waarderende wind te laten waaien voor al die enthousiaste leraren die het verschil kunnen maken voor iemand?
Kruip ook in je pen en/of nomineer jouw Leraar van het Jaar!

Advertenties

Gepubliceerd door

josfien

Ik ben Josfien aka Jos. 33 en vol goede voornemens voor de jaren met een 3 vooraan. Het verlies van mijn tweede zoon heeft me getekend maar niet vastgeketend. La vie, c'est profiter des petites choses!

4 gedachten over “Hoera voor de ‘échte’ leraar”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s